Create your flash banner online in 5 step ژن های PRDM۱۶ و TRPM۸ با بروز میگرن ارتباط دارند :




منوي اصلي

موضوعات

آرشیو مطالب

آخرین مطالب

امکانات دیگر

ژن های PRDM۱۶ و TRPM۸ با بروز میگرن ارتباط دارند :
نویسنده : mohammad hosein موضوع : <-PostCategory-> شنبه 11 تير 1390برچسب:,

پژوهشگران علوم پزشکی می گویند آنان در یک مطالعه جدید ژن هایی را شناسایی کرده اند که با بروز سردردهای میگرنی ارتباط دارند . این ژن های شناسایی شده یک مجموعه سه تایی هستند که نقش یکی از آنها در بروز سردردهای میگرنی در زنان بیشتر است.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، میگرن نوعی از انواع سردرد است که به صورت متناوب و عودکننده بوجود می آید و ممکن است یک طرفه یا دوطرفه باشد.سردردهای میگرنی اغلب با یکسری وقایع به نام اورا همراه هستند که ممکن است شامل علائم عصبی مثل گیجی یا ترس از نور باشد و یا اختلالات بینایی مثل مثل دیدن جرقه های نورانی در میدان دید را شامل می شود. از سال ۱۹۸۸ تعریف سردرد به صورت جدید انجام شد که در آن سردردهای میگرنی بدون اورا شایعتر هستند و حدود ۸۰%کل میگرنها را تشکیل می دهند.
آمارها نشان می دهد که به طور متوسط ۲۰ درصد جوامع به این نوع سردردهای آزاردهنده و شدید مبتلا هستند. بعلاوه احتمال بروز این نوع سردردها در زنان سه تا چهار برابر بیشتر است.
پزشکان این بیماری را بعنوان یک اختلال مغزی توصیف کرده اند که در آن نورونها یا سلولهای مغزی به محرک ها واکنش غیرطبیعی نشان می دهند.
دکتر مارکوس شوارکز از بیمارستان زنان بریگهام در بوستون آمریکا برای ارزیابی و آزمایش دقیق روی این اجزاء ژنتیکی یک مجموعه بین المللی از ژنو م ها را که از ۲۳ هزار و ۲۳۰ زن تهیه شده بود و ۵۱۲۲ نفر از آنها نیز به میگرن مبتلا بودند، تحت مطالعه قرار دادند.
دو نوع از این ژن ها PRDM۱۶ و TRPM۸ نام دارند که فقط با بروز میگرن ارتباط دارند. بعلاوه ژن TRPM۸ فقط موجب بروز میگرن در زنان می شود.
این مطالعه در مجله تخصصی نیچر منتشر شده است. 
   
پاتوفیزیولوژی اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است ولی دانشمندان،آزاد شدن واسطه های عصبی مثل سروتونین و دوپامین درمغز را عامل اصلی آن می دانند.این واسطه هاباعث بوجود آمدن آبشار التهابی و تجمع سلولهای ایمنی در محل می شودکه در این مسیر نقش سروتونین شناخته شده تر است.

برخی از علائم همراه مثل تهوع،استفراغ،خمیازه کشیدن،حساسیت پذیری،افت فشار خون و فعالیت بیش از حد (هایپراکتیویتی)با دوپامین در ارتباط هستند.به همین علت استفاده از مهارکننده های دوپامین مثل متوکلوپرامید،هالوپیریدولو کلرپرومازین،در درمان میگرن موثراست.

حدود ۱۰%افراد جامعه به سردردهای میگرنی مبتلا هستند،که از این میزان،۶%به مردان و ۱۷%به زنان تعلق دارد.میگرن در زنان شایعتر است که این نسبت در کودکی ۳ به ۱ است.اولین حمله در کودکی رخ می دهد و وقوع آن با افزایش سن بیشتر می شود.۸۰%مبتلایان،اولین حمله را در ۳۰ سالگی تجربه کرده اند.شروع میگرن پس از سن ۵۰ سالگی،بعید به نظر می رسد.

 

منبع : پزشکان بدون مرز


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






درباره ما

نویسندگان سایت

پیوند روزانه

پیوند وبلاگ
Create your flash banner online in 5 step